Toiletten

De mooiste badkamers komen van ver....
Plaats reactie
Remco
Berichten: 77
Lid geworden op: 16-04-2010 20:31

Toiletten

Bericht door Remco » 04-04-2011 21:09

Wij hebben een tijdje terug de volgende vraag aan Rondavel gesteld:

* Na een gesprek met een badkamerleverancier kwamen we te spreken over de afwerking van de leidingen in het toilet. Op onze tekeningen zien we nergens leidingen liggen en hier hebben we het ook niet over gehad tijdens ons gesprek met GBM. Wij gaan er dan ook vanuit dat we in beide toiletten muuraansluitingen krijgen voor de aan- en afvoer. Kun je dit bevestigen?

Natascha dacht dat het over de afvoer van het toilet ging, dat hebben wij hersteld met de volgende mail:

" Onze vraag betreft de aan- en afvoer van het fonteintje (niet het toilet bij een hangend inbouw toilet is het vanzelfsprekend dat aan/afvoer onzichtbaar weggewerkt zijn.

Op de tekeningen van GBM die wij kregen staan de afvoeren niet ingetekend, dus lijkt het een muuraanslluiting te zijn. Wij willen graag bevestigd zien dat bij ons de de aan/afvoer standaard in de muur weggewerkt zitten. Dit lijkt ons opzich logisch omdat het anders een optie in de meer/minder lijst had moeten zijn of wij er door GBM opgewezen hadden moeten worden. De twijfel komt omdat andere kopers aangaven hier aparte afspraken met GBM over hebben gemaakt."

Vandaag ontvingen wij het volgende antwoord van Rondavel:
" De afvoeren van de fonteinen zitten voor de muur, zogeheten vloerbuizen. Bij muurbuizen zitten ze in de wand weggewerkt.

In de offerte die ooit is uitgebracht van het sanitair van de badkamer kun je dat terug vinden, doordat er een meerprijs voor een bekersifon is opgenomen en in de aanvullende offerte het frezen en aanhelen muurbuizen wastafelmeubel. Dit geld voor alle wastafels/fonteintjes in zowel badkamer als de toiletten. De waterleiding van de fonteintjes zit in de muur en komt net onder de standaard positie van de fontein uit de muur, dus geen opbouw vanaf de vloer. Ik zie dat jullie gekozen hebben voor standaard toiletten, dus mijn antwoordt met betrekking tot de afvoeren van het toiletten is inderdaad niet juist omschreven. (Dit is van belang bij casco). Dit worden bij jullie de standaard vrij hangende toiletpotten met ingebouwde afvoeren."

Wij hebben nu gevraagd om het nog eens te verhelderen, dit antwoord snappen wij niet helemaal. Overigens gaan wij er nog steeds vanuit dat we toiletten krijgen die netjes zijn afgewerkt. Dat mag wel bij huizen van deze prijsklasse vinden wij. Tijdens het gesprek met GBM is dit ook absoluut niet ter sprake gekomen en ook op de tekeningen is hier niets van te zien. We zijn benieuwd wat er nu weer voor antwoord komt.

We houden jullie op de hoogte.

Remco en Drieske

ronvanderham
Berichten: 3
Lid geworden op: 09-04-2011 16:25

Toiletten

Bericht door ronvanderham » 09-04-2011 22:55

Bij ons bezoek in Volendam (eind januari jl.) is aangegeven dat de fonteintjes in de toiletten voorzien zouden worden van rechtstandige afvoerbuizen door de vloer heen. Afvoer door de muur is een meerwerk optie en die hebben wij gekozen. Omdat wij de badkamer casco laten opleveren, hebben wij een nieuwe offerte laten maken voor de toiletten: ander sifons en muurbuizen. Hierdoor werden de kosten voor de muurbuizen zichtbaar.

In deze offerten bedragen de kosten van de montage van de muurbuizen, inclusief frezen en aanhelen, € 146,40. Komt daar nog 10% en 19% bij, wordt het bedrag € 191,64 per toilet. (*slik*).

Ik ben met je eens dat je bij woningen van dit kaliber verwacht dat de afvoeren netjes in de muur zijn weggewerkt.

Remko
Berichten: 43
Lid geworden op: 12-01-2011 19:44

Bericht door Remko » 10-04-2011 18:43

Ons is bij GBM ook duidelijk gemaakt dat buizen weggewerkt in de muur meerprijs is. Gezien de prijzen van de woningen onbegrijpelijk. En natuurlijk hebben we er wel voor gekozen, dat heeft de bouwer goed ingeschat.

Remco
Berichten: 77
Lid geworden op: 16-04-2010 20:31

Bericht door Remco » 10-04-2011 21:25

Helaas heeft GBM dit bij ons niet gedaan, we kregen wel de optie om de toilethoogte aan te passen.

We zijn dus nu druk aan het mailen en bellen met Rondavel om dit alsnog gedaan te krijgen, zit alleen weinig schot in. Zucht.

Drieske
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-09-2010 14:08

Bericht door Drieske » 27-04-2011 10:55

Dankzij bemiddeling van Henny is Rondavel nu toch overstag en kunnen we alsnog de buizen in de muur laten wegwerken. Uiteraard met hoge kosten en strakke deadline, maar het is nu toch geregeld.

Basvdmoolen
Site Admin
Berichten: 208
Lid geworden op: 14-11-2009 13:23

Bericht door Basvdmoolen » 27-04-2011 22:02

Zou toch fijn zijn als ze dergelijke opties even met iedereen delen…. Wij hadden het ook wel een aardige optie gevonden, zucht.
Bas en Lieke, Bouwnummer 89

Drieske
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-09-2010 14:08

Bericht door Drieske » 28-04-2011 10:18

Aha, dus jullie is het ook niet verteld bij jullie bezoek aan GBM. Volgens mij kan het nog, moet allemaal voor 29 april bij ze binnen zijn. Lijkt me dus nog wel een uitdaging om dit vandaag op het bordje van Rondavel te droppen!

Patrick Dexel
Berichten: 41
Lid geworden op: 15-04-2010 23:24

Bericht door Patrick Dexel » 28-04-2011 16:49

Ons is het ook niet verteld bij GBM.

Ik heb vandaag geïnformeerd naar de mogelijkheden die er nog zijn voor ons maar volgens Natascha kan het niet meer. Deze optie schijnt in de technische omschrijving, die onderdeel is van onze KAO, te staan op pagina 8 en de deadline hiervoor is verstreken.
Patrick en Malou | Bouwnummer 73

Remco
Berichten: 77
Lid geworden op: 16-04-2010 20:31

Bericht door Remco » 28-04-2011 20:54

Hoi Patrick,

dat antwoord kregen wij ook eerst, maar daar hebben we geen genoegen mee genomen. GBM heeft gewoon zijn werk niet gedaan. Het staat inderdaad in de technische omschrijving, maar waarom was het niet een optie in de meer/minder lijst? Waarom is het ons niet verteld?

Henny gaf aan dat het een fluitje van een cent is in onze huizen omdat we kalkzandsteen muren hebben. Ook is er nog tijd zat. Het lijkt vooral door Rondavel tegengehouden te worden, want na bemiddeling door Henny bij de bouwer kon het bij ons dus nog wel. Er is ook nog tijd genoeg voor, en het is niet zo dat er leidingen oid verlegd moeten worden.

Ik heb gisteren bij Kasper Hesp mijn ongenoegen geuit over de begeleiding door Rondavel. ook bij ons berekenen ze nu 10% kopersbegeleiding, terwijl zij juist de drempel zijn om iets gedaan te krijgen. En er zijn nog wel een boel andere zaken waar wij op- en aanmerkingen op hebben.

Ik zou er als ik jullie was nog even energie tegen aangooien en wellicht dat Henny haar kwaliteiten nog even in wil zetten. Het is niet al te duur, en je leidingen ben je wel kwijt (overigens iets wat je sowieso mag verwachten voor de "luxe waterwoningen" die wij hebben gekocht, vind ik. Maar goed dat is een andere discussie).

groeten Remco

Basvdmoolen
Site Admin
Berichten: 208
Lid geworden op: 14-11-2009 13:23

Bericht door Basvdmoolen » 29-04-2011 17:29

Wij zijn ook niet geïnformeerd door GBM, daarom hebben we ons ook nooit gerealiseerd dat het ook anders kan dan in de technische beschrijving staat. Dit is duidelijk een kwestie van (willen/kunnen) meedenken met de klant of niet. Het argument dat het in de technische beschrijving staat en dat daarmee de kous af is, is daarmee ook niet valide en wel erg makkelijk om onwetende kopers met een kluitje het riet in te sturen. Wij hadden ons immers niet gerealiseerd dat het ook anders kan. Ik vind het voor de partijen (niet alleen GBM) die het aangaan een gemiste kans om hun meerwaarde en expertise te benutten. En er nog geld aan verdienen ook! Blijkbaar is het laatste toch niet zo belangrijk al zou je dat niet zeggen gezien de meerprijs.

Of het nu nog mogelijk is om de buizen in de muur te laten frezen is helemaal afhankelijk van de muur waar de buis in moet. Als dit een niet dragende kalkzandsteen muur is, dan is frezen inderdaad een optie die je in theorie nog kunt doen de dag voordat je gaat tegelen. Betreft het een betonnen dragende muur dan is frezen wel mogelijk, maar een behoorlijke operatie. Bij de “gewone” waterwoningen (ongelijk aan bn 50, 51, 96 en 95) hangt de wasbak in het toilet beneden aan een betonnen muur, dit maakt dat het bij Remco en Drieske wel mogelijk is en bij de anderen niet.
Bas en Lieke, Bouwnummer 89

Plaats reactie