10% provisie over totale installatiekosten

De mooiste badkamers komen van ver....
rutger_en_annet
Berichten: 18
Lid geworden op: 18-12-2010 16:39

Koffie met gebak

Bericht door rutger_en_annet » 22-02-2011 22:54

Gelukkig hebben we de vouchers nog voor het museum en de koffie met gebak op de dijk....

Nu we het zelf gaan doen, kunnen wij er wel om glimlachen...

:D

Rutger & Annet

Remco
Berichten: 77
Lid geworden op: 16-04-2010 20:31

Bericht door Remco » 23-02-2011 21:22

Wij hebben vandaag een stevig antwoord gestuurd aan Ymere.
Kern:
- ontevreden over GBM en installatiebureau en nauwkeurigheid Rondavel
- dat we daardoor kiezen voor casco oplevering badkamer, dat dit ons extra kost en dat dat omgekeerde wereld is, wanprestatie wordt beloond.
- aangegeven dat wij het vreemd vinden dat Rondavel kosten in rekening brengt bij ons
- aangegeven dat we ontevreden zijn over wijze waarop we behandeld worden, dat dit maar niet verbetert. Dat we vrezen dat dit ook tot teleurstellingen bij de oplevering gaat leiden.

Groeten Remco en Drieske

Remko
Berichten: 43
Lid geworden op: 12-01-2011 19:44

Bericht door Remko » 23-02-2011 23:43

Wij zijn bij GMB geweest. Het eerste bezoek was prima. Goed geholpen, behalve dat de verkoper moeilijk deed over tegelwerk (wij willen een bepaald patroon). De tekeningen die we hebben gehad zien er ook prima uit. Vervelend is dat je van drie (!) partijen offertjes krijgt voor 1 ruimte. Dat is zo handig dat je daar met alle liefde 10% extra voor betaalt. De offertes:
- GBM tegelwerk
- offerte leiding (Rondavel)
- offerte meubels / muurtje douche door .. ?

Wij maken onze douche (zoals sommigen ook doen) wat breder ten kosten van de slaapkamer en dan moeten afvoeren verplaatst worden. Op zich niet raar, maar iets verplaatsen dat nog niet bestaat ... je kent het wel. Die offerte viel tegen, hoewel daar ook het wijzigen van vier afvoeren (2 fonteintjes, 2 wastafels) bij zat. Deze wijziging houdt in dat afvoeren niet via een rechte buis omlaag je vloer in gaan, maar gewoon (zoals gebruikelijk is de laatste 20 jaar) de muur in verdwijnen. 1600 euro.

Over het tegelwerk ga ik morgen bellen. Dat is een dealbreaker.Er is ook een goede kans dat voor de meubels overpriced zullen worden en dan gaan we dat deel later zelf plaatsen.

Enrico
Berichten: 52
Lid geworden op: 21-02-2011 11:29

Bericht door Enrico » 24-02-2011 10:12

Remco schreef:nauwkeurigheid Rondavel
Ik vind het ook opvallend dat er relatief veel mis lijkt te gaan (ook al valt dat bij ons gelukkig relatief mee, mogelijk omdat ik zelf de tekeningen heb aangepast en opgestuurd). Ik vraag me echter af of dat aan Rondavel ligt of aan de bouwsector in het algemeen.

Patrick Dexel
Berichten: 41
Lid geworden op: 15-04-2010 23:24

Bericht door Patrick Dexel » 24-02-2011 11:16

Dat ligt toch vooral aan GBM heb ik het gevoel. Wij kregen vandaag een aangepaste tekening van de badkamer binnen. In de vorige tekening was het wastafelmeubel zo geplaatst dat onze douchedeur nauwelijks openkan. Na hun fout toegegeven te hebben zouden ze het aanpassen. Maar nee hoor, na anderhalve week is het ze niet gelukt het meubel te verplaatsen. We hebben direct Rondavel weer aan het werk gezet om de Volendammers wakker te schudden.

Met Natascha van Rondavel hebben we trouwens een prima ervaring, dat mag ook wel eens gezegd worden :)
Patrick en Malou | Bouwnummer 73

Enrico
Berichten: 52
Lid geworden op: 21-02-2011 11:29

Bericht door Enrico » 24-02-2011 11:37

Toch wel bizar dat men bij GBM ons juist op dat soort mogelijke problemen heeft gewezen...

Basvdmoolen
Site Admin
Berichten: 208
Lid geworden op: 14-11-2009 13:23

Bericht door Basvdmoolen » 24-02-2011 19:52

De faalkosten in de bouw werden in 2010 geschat op 10,7% van de bouwkosten. Het is dus een probleem van de sector. En helaas is er helemaal geen prikkel om hier iets aan te doen. Bij de calculatie gaan ze hier namelijk al vanuit. Als een tegelzetter de opdracht krijgt om tegels te zetten, dan zal die dat doen ook zelfs als de muur niet vlak is. Hij weet namelijk dat die het daarna nog een keer mag doen. Hij verkoopt dus twee keer hetzelfde muurtje. Verder is dit een enorm kostengedreven sector met heel veel onder-onder-onderaannemers. Als een onderaannemer een knap stukje werk aflevert en bij de volgende aanbesteding is die niet de goedkoopste dan krijg die de opdracht niet. Dit maakt dat duurzame relaties tussen bedrijven in de bouw een zeldzaamheid zijn. Juist door dit korte termijn handelen van de sector en het aantal betrokken partijen bij een gemiddelde bouw is er voldoende werk voor bedrijven als Rondavel. De mate waarin bedrijven als Rondavel hun werk goed kunnen doen is overigens weer voor een heel groot deel afhankelijk van de ruimte die ze krijgen.

De dames van Rondavel doen hun best en zijn altijd hartstikke aardig, maar ik vind wel dat ze iets meer aandacht mogen hebben voor de offertes die ze doorsturen. De genoemde fouten hier hadden ze moeten zien. En mogelijk zijn ze ook iets te aardig voor bedrijven als ….. waardoor, voor mijn gevoel, het belang van de kopers (soms) onderdruk lijkt te staan.
Bas en Lieke, Bouwnummer 89

Remko
Berichten: 43
Lid geworden op: 12-01-2011 19:44

Bericht door Remko » 01-03-2011 22:06

Wij kiezen in de badkamer voor andere tegels. Als ik de offerte bekijk denk ik te zien dat GBM dan ineens arbeidsloon gaat rekenen. De tegelprijs is namelijk 35 euro/m2 en dan wordt er vervolgens gerekend met 75 euro per m/2. Dat is geen snijverlies.

Dus voor diezelfde tegelzetter die ik al betaald heb zou ik nog een keer moeten betalen. Lijkt me van de gekke. Weet iemand hier iets over?

Enrico
Berichten: 52
Lid geworden op: 21-02-2011 11:29

Bericht door Enrico » 02-03-2011 16:35

Dat ligt aan het type en de grootte van de tegel die je hebt uitgekozen. 15x15cm tegeltjes in een standaard patroon zoals oorspronkelijk in het plan was opgenomen is relatief makkelijk te realiseren en daarvoor kan een goedkope kracht worden ingehuurd; zwaardere tegels met afwijkende maten en patronen zijn niet zo makkelijk te plaatsen en plaatsing daarvan kost meer arbeidsuren.

Remko
Berichten: 43
Lid geworden op: 12-01-2011 19:44

Bericht door Remko » 02-03-2011 18:25

Het zijn 20x20 tegels en er is idd een patroon, maar daarvoor wordt apart nog eens 300 euro voor in rekening gebracht.

Ik heb GBM gebeld en die zeggen dat in die 75 euro snijverlies zit (max 15% denk ik zo), lijm en arbeidsloon. Het verhaal lijkt te zijn dat als je de std. tegels niet neemt dat je dan dat 'pakket' terug krijgt incl. arbeid (1000 euro of zo) en dan moet je het dus opnieuw kopen (voor veel meer). De bedenkingen die ik hierbij heb die kun je zelf ook verzinnen.

Plaats reactie