10% provisie over totale installatiekosten

De mooiste badkamers komen van ver....
Patrick Dexel
Berichten: 41
Lid geworden op: 15-04-2010 23:24

Bericht door Patrick Dexel » 20-02-2011 16:12

Basvdmoolen schreef:Mijn reactie:

Geachte mevrouw de Bruine,
De motivatie is me duidelijk en ik gun Rondavel de omzet zeker, maar volgens mij heeft u een niet onbelangrijk detail over het hoofd gezien. Rondavel is voor de kopers namelijk juridisch gezien geen partij en kan simpelweg om die reden geen rekening sturen voor diensten die de kopers MOETEN afnemen. In de koop- aannemingsovereenkomst had moeten staan dat Rondavel 10% provisie in rekening zal brengen, ten behoeve van coördinatie kopersbegeleiding en ontwikkeling, wanneer men via de door u geselecteerde onderaannemer een offerte laat opmaken. Dit staat nergens vermeld en dus maakt de GBM/Kruit offerte deel uit van de koop- aannemersovereenkomst, inclusief alle bijkomende kosten en garantieregelingen.

U schrijft dat het meerwerk wordt aangeboden onder de aangevraagde garantie, zodat indien er klachten zijn, de aanvrager van de garantie en het garantiefonds aansprakelijk zijn, in dit geval Ymere als partij in Groenoord CV en het SWK. Hieruit blijkt, mijn inziens, dat het meerwerk dus al onderdeel uitmaakt van de koop- aannemingsovereenkomst. De gerekende provisie heeft immers alleen betrekking op het coördineren en ontwikkelen.

Na ons bezoek bij GBM hebben we 11 weken moeten wachten op een offerte die nog steeds niet correct is, maar we moeten wel voor maandag 16:00 doorgeven of we akkoord gaan. Ik vraag me dan ook af of 10% wel genoeg is om 42 badkamers conform koop- aannemingsovereenkomst (inclusief offertes) op te leveren. De vraag is of de keuze voor deze onderaannemers de juiste is geweest en of het dan terecht is om bijkomende kosten via Rondavel op de kopers te verhalen.

Wat ook opmerkelijk is, is dat de offerte voor het sanitair en installatiewerk ondertekend is door Astrid van Bruchem, namens Rondavel. Naar mijn weten is Rondavel geen installatiebedrijf en kunnen ze ook geen sanitair leveren. Wie is er aansprakelijk voor het geleverde? Rondavel of Kruit? Ik denk Rondavel.
We hebben de koop- aannemingsovereenkomst getekend in de zomer van 2009 en vanaf dat moment komt er elke keer weer een of ander konijn uit de hoge hoed. Moet het kopen van een huis niet leuk zijn? Persoonlijk vind ik dat erg tegenvallen, evenals te tijd die het me kost om keer op keer offertes te verbeteren en dan weer met dezelfde fouten terug te krijgen.

Ik kijk uit naar uw reactie
Met immer vriendelijke groet, Bas van der Moolen
Zeer mooi geformuleerde reactie! Is het goed als ik in mijn reactie hiernaar verwijs? Misschien sowieso goed dat iedereen op dezelfde manier reageert naar Ymere of naar de reactie van Bas verwijst. Samen staan we sterk :)

Door al dat gedoe rond onze badkamer zijn we ook aan het twijfelen of we het niet gewoon casco moeten opleveren. We krijgen maandag (hopelijk foutloos) een nieuwe offerte. Als deze weer fouten bevat of ons gewoon niet aanstaat dan gaan we dus kijken naar andere opties. Dan zijn we ook zeer benieuwd naar de offerte van Bas en Lieke. Mochten Wouter en Michelle een keer langskomen bij jullie om deze offerte in te zien en te bespreken dan zouden we daar ook graag bij willen zijn.
Patrick en Malou | Bouwnummer 73

Remco
Berichten: 77
Lid geworden op: 16-04-2010 20:31

Bericht door Remco » 20-02-2011 20:28

Hoi Bas,

Al meer gehoord over het Tegelhuis, maar kan het op internet niet zo snel vinden, kan jij meer vertellen waar we ze kunnen vinden?

Drieske en Remco

Basvdmoolen
Site Admin
Berichten: 208
Lid geworden op: 14-11-2009 13:23

Bericht door Basvdmoolen » 20-02-2011 21:21

Ik zou er delen uit kopiëren in plaats van verwijzen naar. Ik heb de reactie immers niet namens de kopers gestuurd.

Het gaat me overigens niet om het geld. Het is de gang van zaken waar ik me aan erger.

Uiteraard zijn jullie van harte welkom, wanneer zou het passen?

Ps. teken pas als je zeker bent dat de gegeven artikel omschrijving eenduidig is. Bij ons was dat voor een aantal artikelen niet het geval. Het bad SPH 345 bad duo 180x80 wit is er bijvoorbeeld in twee uitvoeringen (ovaal en vierkant) en dat verschil haal ik niet uit deze (cryptische) omschrijving.
Bas en Lieke, Bouwnummer 89

Basvdmoolen
Site Admin
Berichten: 208
Lid geworden op: 14-11-2009 13:23

Bericht door Basvdmoolen » 20-02-2011 21:25

http://www.tegelhuis.nl/

en dan moet je vragen naar Henk Breelaard

Doe je hem de groeten?
Bas en Lieke, Bouwnummer 89

Patrick Dexel
Berichten: 41
Lid geworden op: 15-04-2010 23:24

Bericht door Patrick Dexel » 21-02-2011 10:29

Basvdmoolen schreef:Ik zou er delen uit kopiëren in plaats van verwijzen naar. Ik heb de reactie immers niet namens de kopers gestuurd. Het gaat me overigens niet om het geld. Het is de gang van zaken waar ik me aan erger.
Dat hebben wij ook. Het is zo jammer dat het allemaal zo lang duurt en dat er dan nog fouten insluipen terwijl we met strakke deadlines zitten.
Basvdmoolen schreef:Uiteraard zijn jullie van harte welkom, wanneer zou het passen?
We wachten nog even de offerte van vanmiddag af en dan kunnen we iets afspreken. Ons komt in ieder geval dinsdag-, woensdag- of vrijdagavond het best uit. Ik laat het je nog weten vandaag :)
Basvdmoolen schreef:Ps. teken pas als je zeker bent dat de gegeven artikel omschrijving eenduidig is. Bij ons was dat voor een aantal artikelen niet het geval. Het bad SPH 345 bad duo 180x80 wit is er bijvoorbeeld in twee uitvoeringen (ovaal en vierkant) en dat verschil haal ik niet uit deze (cryptische) omschrijving.
We houden er rekening mee :)
Patrick en Malou | Bouwnummer 73

Enrico
Berichten: 52
Lid geworden op: 21-02-2011 11:29

Bericht door Enrico » 21-02-2011 11:44

Basvdmoolen schreef: Wat de reactie ook zal zijn we hebben vandaag een badkamer gekocht bij een firma (Het Tegelhuis) die wel kennis van zaken heeft, creatief is, denkt in mogelijkheden, alles kan leveren en zelfs over prijs was nog te praten. Wat een feest om daar je badkamer te kopen. Al met al nog steeds iets duurder dan de bouw, maar dat hebben we er graag voorover. Dus, Kruit, GBM en Rondavel sterkte!
Dank, Bas, voor je bemoeienissen met Ymere. Ik heb verleden week n.a.v. de onduidelijkheden over provisiekosten ook een e-mail richting mevrouw De Bruine gestuurd en kreeg prompt een dag later de reactie toegestuurd die jij ook hebt gehad.
Overigens kan het geen kwaad als wij allemaal op onze strepen blijven staan. Klanttevredenheid staat, gezien de enquête bij het ondertekenen van hypotheekakte over de gang van zaken tot dan toe, hoog in het vaandel bij Ymere; als men ons tevreden wil houden, zal daar een en ander voor moeten worden gedaan. Wij zijn het eerste deelproject binnen Groenoord en als daar al te veel misgaat is dat geen reclame voor toekomstige projecten.
Patrick Dexel schreef:
Basvdmoolen schreef:Ps. teken pas als je zeker bent dat de gegeven artikel omschrijving eenduidig is. Bij ons was dat voor een aantal artikelen niet het geval. Het bad SPH 345 bad duo 180x80 wit is er bijvoorbeeld in twee uitvoeringen (ovaal en vierkant) en dat verschil haal ik niet uit deze (cryptische) omschrijving.
We houden er rekening mee :)
Bij ons staan er ook behoorlijk wat onduidelijkheden in de offerte. Ik heb ook aangegeven pas te tekenen zodra ik duidelijkheid heb. Deadline of niet, het is verstandiger te voorkomen dat aantoonbare fouten in de offerte worden uitgevoerd en verholpen moeten worden.

Enrico
Berichten: 52
Lid geworden op: 21-02-2011 11:29

Bericht door Enrico » 21-02-2011 17:19

Omdat ook de overige partijen inzien dat het tot dusverre (te)veel tijd heeft gekost om nog lopende offertes geen doorgang meer te laten vinden vanwege fouten en onduidelijkheden die erin staan, krijgen wij morgen twee nieuwe offertes: één voor het leidingtechnische deel en één voor sanitair en montage daarvan. Hopelijk klopt daarin alles, zodat we een en ander z.s.m. terug kunnen sturen.

Basvdmoolen
Site Admin
Berichten: 208
Lid geworden op: 14-11-2009 13:23

Bericht door Basvdmoolen » 21-02-2011 18:17

Op basis van de aandacht die men heeft voor het maken van een “passende” aanbieding. Merkten we bij onszelf dat we er eigenlijk al vanuit gingen dat het bij de oplevering ook wel niet in een keer goed zou zijn en dat heeft bij ons de doorslag gegeven.

Het is dat Rondavel er als een soort van katalysator tussen zit, maar anders had ik ze allang duidelijk gemaakt hoe ik hier over denk. En dat zou geen prettig gesprek zijn geweest.

Laat je weten hoeveel fouten er nog inzitten?
Bas en Lieke, Bouwnummer 89

Jan Erik en Sietske
Berichten: 23
Lid geworden op: 19-04-2010 23:06

Bericht door Jan Erik en Sietske » 21-02-2011 21:31

Hallo allemaal,
Wij zijn een van de twee officiele klachten tegen de vrienden van GBM. Grappig hoe alle partijen pas in de houding sprongen, nadat het volledig is geëscaleerd! Wij hopen dat jullie allemaal een mooie en goede deal kunnen maken. Wij zijn helemaal uitgestapt en klaar met de V-Town Stars.....wat een prutsers zeg. Voor deliefhebbers wil ik jullie onder het genot van een BBQ en een glaasje cola alles uitleggen.

Overigens vind ik het leukste van de bemiddelingskosten dat ze percentueel zijn gekoppeld aan de uitgaven die we doen. Dus als we een luxe versie van hetzelfde bestellen en inkopen, "mogen" we daar meer bemiddelingskosten voor betalen. Grappig!

Casco badkamer en wij gaan maar eens kijken naar de tip van Bas, het Tegelhuis in Oisterwijk.

Nog een tip van ons: als je een thermostaat koopt en die op een andere plek wilt (kortom je hebt hem nog niet eens......), mag je toch verplaatsingskosten betalen a raison € 58,10. Worden we hier soms gen#@!&*?

Fijne avond, Jan Erik

Basvdmoolen
Site Admin
Berichten: 208
Lid geworden op: 14-11-2009 13:23

Bericht door Basvdmoolen » 22-02-2011 08:26

Het is een provisie over de installatiekosten of je een duur of goedkoop bad koopt maakt dus niets uit de plaats wel…. Zou eigenlijk moeten afhangen van het aantal afwijkingen en dan nog is het bezopen. De keet van GBM staat immers naast die van Kruit. Laat die mannen af en toe een bakkie bij elkaar doen en dan komt het helemaal goed, mits ze dezelfde taal spreken uiteraard.

Het is overigens niet Het Tegelhuis maar het Tegelhuis :wink: en dit Tegelhuis zit in Barendrecht, 35 min vanaf Leiden.

Tegelhuis Badkamers en Tegels
Deventerseweg 11
2994 LE Barendrecht
Tel: 0180-646810
http://www.tegelhuis.nl/
en vraag naar Henk Beelaard hij kent het project inmiddels.
Bas en Lieke, Bouwnummer 89

Plaats reactie