Zeer mooi geformuleerde reactie! Is het goed als ik in mijn reactie hiernaar verwijs? Misschien sowieso goed dat iedereen op dezelfde manier reageert naar Ymere of naar de reactie van Bas verwijst. Samen staan we sterkBasvdmoolen schreef:Mijn reactie:
Geachte mevrouw de Bruine,
De motivatie is me duidelijk en ik gun Rondavel de omzet zeker, maar volgens mij heeft u een niet onbelangrijk detail over het hoofd gezien. Rondavel is voor de kopers namelijk juridisch gezien geen partij en kan simpelweg om die reden geen rekening sturen voor diensten die de kopers MOETEN afnemen. In de koop- aannemingsovereenkomst had moeten staan dat Rondavel 10% provisie in rekening zal brengen, ten behoeve van coördinatie kopersbegeleiding en ontwikkeling, wanneer men via de door u geselecteerde onderaannemer een offerte laat opmaken. Dit staat nergens vermeld en dus maakt de GBM/Kruit offerte deel uit van de koop- aannemersovereenkomst, inclusief alle bijkomende kosten en garantieregelingen.
U schrijft dat het meerwerk wordt aangeboden onder de aangevraagde garantie, zodat indien er klachten zijn, de aanvrager van de garantie en het garantiefonds aansprakelijk zijn, in dit geval Ymere als partij in Groenoord CV en het SWK. Hieruit blijkt, mijn inziens, dat het meerwerk dus al onderdeel uitmaakt van de koop- aannemingsovereenkomst. De gerekende provisie heeft immers alleen betrekking op het coördineren en ontwikkelen.
Na ons bezoek bij GBM hebben we 11 weken moeten wachten op een offerte die nog steeds niet correct is, maar we moeten wel voor maandag 16:00 doorgeven of we akkoord gaan. Ik vraag me dan ook af of 10% wel genoeg is om 42 badkamers conform koop- aannemingsovereenkomst (inclusief offertes) op te leveren. De vraag is of de keuze voor deze onderaannemers de juiste is geweest en of het dan terecht is om bijkomende kosten via Rondavel op de kopers te verhalen.
Wat ook opmerkelijk is, is dat de offerte voor het sanitair en installatiewerk ondertekend is door Astrid van Bruchem, namens Rondavel. Naar mijn weten is Rondavel geen installatiebedrijf en kunnen ze ook geen sanitair leveren. Wie is er aansprakelijk voor het geleverde? Rondavel of Kruit? Ik denk Rondavel.
We hebben de koop- aannemingsovereenkomst getekend in de zomer van 2009 en vanaf dat moment komt er elke keer weer een of ander konijn uit de hoge hoed. Moet het kopen van een huis niet leuk zijn? Persoonlijk vind ik dat erg tegenvallen, evenals te tijd die het me kost om keer op keer offertes te verbeteren en dan weer met dezelfde fouten terug te krijgen.
Ik kijk uit naar uw reactie
Met immer vriendelijke groet, Bas van der Moolen
Door al dat gedoe rond onze badkamer zijn we ook aan het twijfelen of we het niet gewoon casco moeten opleveren. We krijgen maandag (hopelijk foutloos) een nieuwe offerte. Als deze weer fouten bevat of ons gewoon niet aanstaat dan gaan we dus kijken naar andere opties. Dan zijn we ook zeer benieuwd naar de offerte van Bas en Lieke. Mochten Wouter en Michelle een keer langskomen bij jullie om deze offerte in te zien en te bespreken dan zouden we daar ook graag bij willen zijn.