10% provisie over totale installatiekosten

De mooiste badkamers komen van ver....
Basvdmoolen
Site Admin
Berichten: 208
Lid geworden op: 14-11-2009 13:23

10% provisie over totale installatiekosten

Bericht door Basvdmoolen » 03-02-2011 23:01

Van de week hebben wij onze langverwachte sanitair-offerte ontvangen. Los van wat inhoudelijke onvolkomenheden, zoals niets zeggende artikelnummers, waren we erg verbaasd over het feit dat Rondavel 10% provisie rekent over de totale installatiekosten.

Het is niet dat ik Rondavel de omzet niet gun, maar het berekenen van provisie over de installatie is opmerkelijk te noemen.

Volgens mij is het zo dat, wij kopers, een overeenkomst hebben met Groenoord CV (Ymere Ontwikkeling B.V. om exact te zijn). Rondavel, Ouwehand Bouw, Kruit en GBM zijn onderaannemers van Groenoord (of van Ouwehand), maar juridisch gezien geen partij voor ons.
Wij hebben een overeenkomst met Groenoord CV voor het leveren van een huis conform bouwbesluit, tekening en specificatie. Dit wil dus zeggen inclusief alle geboden meer- en minderwerkopties. Welke partijen Groenoord CV / Ouwehand inhuurt om deze klus te klaren is voor ons niet relevant, tenzij dit in de kopersovereenkomst expliciet vermeld staat.

Ik kan het natuurlijk mis hebben maar volgens mij staat er in onze kopersovereenkomst niets over het doorbelasten van kosten tbv. kopersbegeleiding en ontwikkeling. Als dit zo is moet Rondavel volgens mij haar rekening niet bij de kopers indienen maar bij Groenoord CV. Nogmaals ik gun iedereen zijn omzet, maar zolang niemand mij kan uitleggen waarom ik nogmaals moet betalen voor een service waar ik reeds voor betaald heb (zie kopersovereenkomst) blijf ik van mening dat dit op zijn minst een vreemde gang van zaken is waarvan ik betwijfel of het juridisch onderbouwd kan worden.

Is er iemand die me dit kan uitleggen?
Bas en Lieke, Bouwnummer 89

Remco
Berichten: 77
Lid geworden op: 16-04-2010 20:31

Bericht door Remco » 04-02-2011 20:35

Ha Bas e.a.,

Helemaal eens met je constatering dat de provisie raar is. Ik heb me daarnaast verbaasd dat ook op de offerte van GBM 10% provisie gerekend wordt.

Vandaag ontvingen wij de meer/minder lijst uitgewerkt door Rondavel. Je moet ook continu op blijven letten. We hebben verzocht een stopcontact te verplaatsen in de keuken en wat wordt er gerekend? Extra aanbrengen wandcontactdoos (optie e05 ipv e06). Verschil dikke 200 euro. Goed we zullen het weer aangeven en het zal wel een foutje blijken te zijn, maar die zijn er wel wat veel.

In de offerte stond dat de doucheaansluiting verplaatst moet worden en de afvoer vergroot wordt. Dit was niet met ons overlegd en voor een iets grotere afvoer wordt meteen 290 euro gerekend. Er wordt ook een bedrag in mindering gebracht, maar wat dat is valt niet te herleiden.

Goed wij gaan nu waarschijnlijk de badkamer maar casco op laten leveren. We vinden de kosten te hoog voor wat we krijgen.

Tot slot balen wij van de strakke deadlines die steeds neergelegd worden door Rondavel, terwijl er tot nog toe in ieder voorstel behoorlijk wat fouten stonden en de nodige op- en aanmerkingen te maken zijn.

Als die 10% provisie mij al dit werk uit handen zou nemen was het tenminste nog iets waard.

Basvdmoolen
Site Admin
Berichten: 208
Lid geworden op: 14-11-2009 13:23

Bericht door Basvdmoolen » 05-02-2011 12:53

Wat mij verbaast is het aantal foutjes!

Dergelijke foutjes staan er bij ons ook in, je bent dus helaas niet de enige. Faalkosten in de bouw worden geschat op 10,7% van de bouwkosten (en die betalen wij). Een oorzaak hiervoor is het aantal betrokken partijen in de bouw en de afstemming tussen deze partijen. Dat dit lastig is, is de reden dat er bedrijven als Rondavel worden ingeschakeld, maar als deze vervolgens fouten introduceren…..

Het zijn aller aardigste dames, maar het moet allemaal een tandje strakker (laat ik aardig blijven).

De vraag blijft of, onafhankelijk van kwaliteit van de geleverde dienst, Rondavel ons provisie mag rekenen voor deze service?

Mag de leverancier van het beton ons een toeslag voor gestegen brandstofkosten rekenen? Lijkt me niet, toch? Wat is dan het verschil met Rondavel?
Bas en Lieke, Bouwnummer 89

Remco
Berichten: 77
Lid geworden op: 16-04-2010 20:31

Bericht door Remco » 05-02-2011 21:30

Ik vind het ook een raar verhaal. Van de week eigenhuis er maar eens over bellen die kunnen dit vast toelichten!

floor.sjak
Berichten: 50
Lid geworden op: 27-03-2010 16:00

Bericht door floor.sjak » 06-02-2011 13:37

Hi,

Wij kregen 1 dag na de deadline onze offerte voor de badkamer.
Wij kregen slechts 6 dagen uitstel ( bnr 60 ) omdat wij blijkbaar in de eerste oplevering zitten. Maar wij willen waarschijnlijk toch de douche en/of bad op een andere plaats. Daar was nu geen tijd meer voor dus laten wij de badkamer ook casco opleveren. Ze snijden zichzelf in de vingers hiermee omdat we gewoon te weinig tijd hiervoor krijgen. Nu gaan we gewoon op ons gemak zelf zoeken voor sanitair en hebben we nog tijd genoeg om te bepalen waar het bad etc geplaatst moet worden.
Wij waren trouwens ook zeer verrast over die 10% extra kosten. Is ook nooit gecommuniceerd. Wij laten alleen de 2 toiletten doen en dan vallen de kosten nog mee.

gr Sjak en Floor
Floor en Sjak (BN 60)

Jan Erik en Sietske
Berichten: 23
Lid geworden op: 19-04-2010 23:06

er helemaal klaar mee..........

Bericht door Jan Erik en Sietske » 06-02-2011 17:29

Hallo allemaal,
Goede en terechte constatering, het bijzondere van de kosten voor coördinatie en afstemming vind ik dat het in een percentage van de totaalsom wordt uitgedrukt. Dus naarmate je meer bij één partij besteld, wordt je beloond met hogere kosten voor coördinatie. want..........

Maar goed, aan ons verdienen ze inmiddels nauwelijks meer. Want wij zijn bij de volendamse vrienden uitgestapt. Sterker nog we hebben een heerlijk potje geramkoerst en hebben uiteindelijk een klacht ingediend. We doen lekker de toiletten standaard en verder niets meer bij GBM. Wat een zakken hooi zijn dat...................

We vertellen jullie graag nog wel eens wat meer hierover. Mijn advies: niets kopen bij ze is ook geen provisie (want dat zijn die coordinatiekosten volgens mij eigenlkijk!)

Groet Jan Erik[/i]

Remco
Berichten: 77
Lid geworden op: 16-04-2010 20:31

Bericht door Remco » 07-02-2011 21:49

Goed om te lezen dat wij niet de enige zijn met dit soort problemen. Ook wij hebben nu dus gekozen voor casco oplevering van de badkamer. Sluit me volledig aan bij Floor.Sjak dat we nu rustig een badkamer gaan samenstellen die wel helemaal goed voelt.

Basvdmoolen
Site Admin
Berichten: 208
Lid geworden op: 14-11-2009 13:23

Bericht door Basvdmoolen » 19-02-2011 17:41

Reactie van Ymere:

Geachte mevrouw, meneer,

Op dit moment zijn er nog enkele kopers bezig met het afronden van de sanitairofferte. De meeste kopers hebben al een keuze gemaakt, zij hebben gekozen voor standaard, casco of een offerte via GBM. Een aantal kopers vroeg zich af waarom er provisie betaald moet worden voor de coördinatie kopersbegeleiding en ontwikkeling. Graag willen wij dit middels deze e-mail toelichten.

Rondavel begeleidt in opdracht van Groenoord CV het meer- en minderwerk en hiervoor zijn bepaalde vergoedingen afgesproken, zoals 10% provisie over het meerwerk aan installatiekosten. Deze provisie is ten behoeve van de coördinatie kopersbegeleiding en ontwikkeling zodat uw wensen op een correcte en degelijke wijze verwerkt worden. Dit meer- en minderwerk wordt immers aangeboden binnen de aangevraagde garantie. Mocht er onverhoopt klachten optreden dan is de aanvrager van de garantie en het garantiefonds aansprakelijk, in dit geval Ymere als partij in Groenoord CV en het SWK.

Het gaat hier om extra keuzes en vandaar dat deze vergoedingen niet vermeld staan in de koop-/aannemingsovereenkomst. De koop-/aannemingsovereenkomst gaat uit van het vastgestelde afwerkingsniveau vermeld in de technische omschrijving.

Groenoord CV en de bij de bouw betrokken partijen doen hun uiterste best om zoveel mogelijk aan uw wensen tegemoet te komen.

Mocht u daarom nog vragen open hebben staan dan proberen wij deze, via Rondavel, zo spoedig mogelijk individueel te beantwoorden en aan te geven wat de mogelijkheden zijn.

Met vriendelijke groet,
Ymere


Mijn reactie:

Geachte mevrouw de Bruine,
De motivatie is me duidelijk en ik gun Rondavel de omzet zeker, maar volgens mij heeft u een niet onbelangrijk detail over het hoofd gezien. Rondavel is voor de kopers namelijk juridisch gezien geen partij en kan simpelweg om die reden geen rekening sturen voor diensten die de kopers MOETEN afnemen. In de koop- aannemingsovereenkomst had moeten staan dat Rondavel 10% provisie in rekening zal brengen, ten behoeve van coördinatie kopersbegeleiding en ontwikkeling, wanneer men via de door u geselecteerde onderaannemer een offerte laat opmaken. Dit staat nergens vermeld en dus maakt de GBM/Kruit offerte deel uit van de koop- aannemersovereenkomst, inclusief alle bijkomende kosten en garantieregelingen.

U schrijft dat het meerwerk wordt aangeboden onder de aangevraagde garantie, zodat indien er klachten zijn, de aanvrager van de garantie en het garantiefonds aansprakelijk zijn, in dit geval Ymere als partij in Groenoord CV en het SWK. Hieruit blijkt, mijn inziens, dat het meerwerk dus al onderdeel uitmaakt van de koop- aannemingsovereenkomst. De gerekende provisie heeft immers alleen betrekking op het coördineren en ontwikkelen.

Na ons bezoek bij GBM hebben we 11 weken moeten wachten op een offerte die nog steeds niet correct is, maar we moeten wel voor maandag 16:00 doorgeven of we akkoord gaan. Ik vraag me dan ook af of 10% wel genoeg is om 42 badkamers conform koop- aannemingsovereenkomst (inclusief offertes) op te leveren. De vraag is of de keuze voor deze onderaannemers de juiste is geweest en of het dan terecht is om bijkomende kosten via Rondavel op de kopers te verhalen.

Wat ook opmerkelijk is, is dat de offerte voor het sanitair en installatiewerk ondertekend is door Astrid van Bruchem, namens Rondavel. Naar mijn weten is Rondavel geen installatiebedrijf en kunnen ze ook geen sanitair leveren. Wie is er aansprakelijk voor het geleverde? Rondavel of Kruit? Ik denk Rondavel.
We hebben de koop- aannemingsovereenkomst getekend in de zomer van 2009 en vanaf dat moment komt er elke keer weer een of ander konijn uit de hoge hoed. Moet het kopen van een huis niet leuk zijn? Persoonlijk vind ik dat erg tegenvallen, evenals te tijd die het me kost om keer op keer offertes te verbeteren en dan weer met dezelfde fouten terug te krijgen.

Ik kijk uit naar uw reactie
Met immer vriendelijke groet, Bas van der Moolen


Wat de reactie ook zal zijn we hebben vandaag een badkamer gekocht bij een firma (Tegelhuis) die wel kennis van zaken heeft, creatief is, denkt in mogelijkheden, alles kan leveren en zelfs over prijs was nog te praten. Wat een feest om daar je badkamer te kopen. Al met al nog steeds iets duurder dan de bouw, maar dat hebben we er graag voorover. Dus, Kruit, GBM en Rondavel sterkte!
Bas en Lieke, Bouwnummer 89

michelleagenant
Berichten: 37
Lid geworden op: 05-02-2011 22:53

Bericht door michelleagenant » 19-02-2011 23:55

Beste Bas, misschien een brutale vraag, maar wat waren jullie ongeveer meer kwijt met welke eventuele extra's? Ons was als 'late kopers' voorgehouden dat we aanpassingen in indeling van de badkamer (waarvan we ook direct hebben doorgegeven welke) nog konden ondanks verstrijken van de officiele deadline. Ook al bij GBM geweest en daar onze wensen besproken waarvan we een offerte zouden krijgen, maar nu afgelopen week bericht dat het toch niet meer kan ("vergissing" van Rondavel), alleen standaardindeling is nog mogelijk. Nu moeten we waarschijnlijk snel beslissen of we dan toch niet casco willen, maar zijn wel bang dat het dan mogelijk veel duurder uit gaat pakken. Ook als andere mensen hebben uitgezocht wat een vergelijkbare badkamer elders kost, horen we het graag.

Basvdmoolen
Site Admin
Berichten: 208
Lid geworden op: 14-11-2009 13:23

Bericht door Basvdmoolen » 20-02-2011 10:41

Aanvankelijk voor exact dezelfde badkamer 16%. Bij minderwerk krijg je namelijk niets terug voor de vervallen arbeid en ongeveer 50% van de laagste internetprijs voor het sanitair. Mijn inziens lijkt dit een beetje op koppelverkoop wat overigens ook niet mag.

Door creatief om te gaan met de ruimte en zonder beperkingen aan het assortiment zijn we uitgekomen op een heel ander badkamer. Dit maakt vergelijken lastig. Ik denk dat we nu netto een kleine 2000,- meer betalen. Maar dan hebben we wel een design radiator, elektrische vloerverwarming (kon niet volgens Rondavel) een hele gave spiegel en een veel mooier douchescherm. De offerte ga ik niet op het net zetten maar je mag altijd langskomen om te kijken.

We hebben onze badkamer overigens vergroot tot 2150 mm. Die paar cm lijkt niet veel, maar maakt wel heel veel meer mogelijk.
Bas en Lieke, Bouwnummer 89

Plaats reactie