Oplevering

loop, progressie, schot, voortzetting, vooruitgang, vordering
Basvdmoolen
Site Admin
Berichten: 208
Lid geworden op: 14-11-2009 13:23

Bericht door Basvdmoolen » 13-03-2012 22:11

Vreemd, tijdens de laatste inspectie was een inloopkast nog een benoemde ruimte…

Ps. zijn jullie nog bij ons geweest?
Bas en Lieke, Bouwnummer 89

Drieske
Berichten: 46
Lid geworden op: 01-09-2010 14:08

Bericht door Drieske » 14-03-2012 08:59

Yep, zie je mail!

Laura
Berichten: 6
Lid geworden op: 28-06-2011 16:44

Bericht door Laura » 14-03-2012 11:41

Wij hebben op de 2e verdieping de slaapkamer verdeelt in 2 slaapkamers. In 1 van die kamers zit dus geen continue ontluchting (roostertje boven het kozijn). Wij wisten niet dat in een slaapkamer die je 'extra' maakt ook zo'n roostertje moest komen te zitten! Ga dit zeker bij de aannemer doorgeven.
Ze doen overigens wel steeds moeilijker m.b.t. het doorgeven van gebreken.

Gr. Laura

Enrico
Berichten: 52
Lid geworden op: 21-02-2011 11:29

Bericht door Enrico » 14-03-2012 18:24

Laura schreef:Wij hebben op de 2e verdieping de slaapkamer verdeelt in 2 slaapkamers. In 1 van die kamers zit dus geen continue ontluchting (roostertje boven het kozijn). Wij wisten niet dat in een slaapkamer die je 'extra' maakt ook zo'n roostertje moest komen te zitten! Ga dit zeker bij de aannemer doorgeven.
Ze doen overigens wel steeds moeilijker m.b.t. het doorgeven van gebreken.

Gr. Laura
Zie ook een van de laatste posts van mij en Bas op de vorige pagina. Aannemer is op de hoogte van het manco, Vereniging Eigen Huis heeft het probleem bij de laatste collectieve inspectie opgemerkt en de aannemer erop gewezen. Er zijn dus meerdere mensen met het soortgelijke probleem. Uit bovenstaande maak ik op dat jullie bij de oplevering niet zijn bijgestaan door een bouwkundig deskundige van Vereniging Eigen Huis?

Desalniettemin is de kamer aan jullie waarschijnlijk verkocht als slaapkamer (staat als het goed is op je tekening). In een slaapkamer (eigenlijk in iedere verblijfsruimte in je woning) dient continue ventilatie te zitten. Weliswaar betreft het een zichtbaar gebrek, wat volgens de regeltjes in het opleveringsdossier dient te worden opgenomen, maar desalniettemin is het een aantoonbare tekortkoming van de aannemer.

Het feit dat de aannemer cq. de opzichter op de hoogte is van dit probleem en dit zelf ten tijde van de oplevering niet heeft aangedragen bij jullie, betekent dat ze het zelf niet geconstateerd hebben, of zou kunnen suggereren dat ze het bewust verzwegen hebben. In het eerste geval hebben ze de in Nederland geldende bouwvoorschriften aantoonbaar overschreden en dienen ze een en ander aan te passen, in het laatste geval denk ik dat ze er voor een arbitragecommissie ook uitermate slecht van af komen. Ik vermoed dus dat het niet zo'n probleem zal worden voor jullie om dit aan te kaarten.

Immers is er voor de bewuste situatie voor zover ik begrepen heb bij niemand momenteel een adequate oplossing. De aannemer stelde voor om de ruit in te tikken en een rooster te plaatsen in het kozijn i.p.v. erboven, maar dat is met name een noodoplossing die relatief makkelijk uit te voeren is en goedkoop voor de aannemer. Weliswaar is het dan bouwkundig in orde, maar esthetisch absoluut niet. Hij zit er uiteraard niet op te wachten dat hij de muur boven het kozijn moet gaan openbreken, dat kost 'm meer geld. Maarja, bij een juiste bouwkundige planning had het er wel esthetisch goed uit kunnen zien. Desalniettemin is het hun probleem, en dat zullen we zo ook zo duidelijk moeten laten weten met z'n allen. Het feit dat de aannemer bij de laatste collectieve keuring door Vereniging Eigen Huis al is gewezen op het probleem en men bij geen enkel huis voor oplevering heeft getracht het probleem te verhelpen, pleit niet voor de aannemer/Groenoord C.V. Het betekent waarschijnlijk dat er op hogere niveaus tussen aannemer en Groenoord C.V. wordt gesteggeld over wie moet gaan opdraaien voor de kosten.

Een en ander betekent dat wij de poot stijf moeten houden en indien er geen oplossing lijkt te komen, wij tijdig de uitstaande 5% waarover een bankgarantie is afgegeven bij de notaris blokkeren. Ik vermoed echter dat het Groenoord C.V. er alles aan gelegen is om de nieuwe bewoners in blok 2 tevreden te stellen. Immers heeft Groenoord C.V. niets aan negatieve publiciteit gezien het feit dat er nog meer blokken moeten worden opgeleverd...

Enrico
Berichten: 52
Lid geworden op: 21-02-2011 11:29

Bericht door Enrico » 14-03-2012 18:28

Basvdmoolen schreef:Vreemd, tijdens de laatste inspectie was een inloopkast nog een benoemde ruimte…

Ps. zijn jullie nog bij ons geweest?
Heeft het geen betrekking op verschil tussen verblijfsruimte of niet? Dat had ik namelijk begrepen...

Remco
Berichten: 77
Lid geworden op: 16-04-2010 20:31

Bericht door Remco » 14-03-2012 20:35

Kennelijk is een (inloop-, kelder-, trap) kast en berging inderdaad een ander begrip dan verblijfsruimte als woonkamer, slaapkamer etc.

Bouwkundig hoeft er volgens EHNS bij een kast/berging geen aparte ventilatie gerealiseerd te worden. Bij slaapkamers is dit wezenlijk anders!

Dus daar zou ik geen genoegen meenemen met ontbreken ventilatie. Als je een optie hebt creeren extra slaapkamer en het staat als slaapkamer benoemd in je tekening en meer/minderlijst dan moet het geventilleerd opgeleverd worden.

Enrico
Berichten: 52
Lid geworden op: 21-02-2011 11:29

Bericht door Enrico » 29-03-2012 18:21

Bij de oplevering van onze woning zijn een aantal punten vastgesteld die niet in orde waren, maar vijf weken later is een belangrijk deel van die punten nog niet hersteld of aangepast, ondanks het feit dat de aannemer onze sleutel in bezit heeft en momenteel dus nog relatief makkelijk de punten kan aanpassen zoals ze zichzelf verplicht hadden o.b.v. het proces verbaal bij oplevering. Wij gaan morgen eens verhaal halen bij de aannemer om ze aan te sporen een en ander z.s.m. alsnog aan te passen. Ik was echter benieuwd hoe dat bij anderen is gelopen; zijn bij jullie allemaal de punten van de opleveringslijst al netjes afgewerkt, of is de aannemer ook laks bij jullie?

floor.sjak
Berichten: 50
Lid geworden op: 27-03-2010 16:00

Bericht door floor.sjak » 30-03-2012 19:15

Hi Enrico,

Klopt wat je schrijft. Het zou binnen 15 werkdagen allemaal aangepast worden maar bij ons zie ik ze ook niet.
Wij gaan volgende week verhuizen dus ik wil inmiddels ook mijn sleutel terug.
Ik ga volgende week ook ff buurten en vragen of ze de 'gebreken' op willen lossen.
Ik denk dat ze een inhaalslag hebben gemaakt met het opleveren van de waterwoningen en dat de gebreken oplossen wat op een laag pitje is gezet.

gr Sjak en Floor
Floor en Sjak (BN 60)

Remko
Berichten: 43
Lid geworden op: 12-01-2011 19:44

Bericht door Remko » 09-04-2012 18:20

Hier hetzelfde fenomeen.

Enrico
Berichten: 52
Lid geworden op: 21-02-2011 11:29

Bericht door Enrico » 10-04-2012 18:24

Remko schreef:Hier hetzelfde fenomeen.
Ik heb meerdere keren geklaagd via Ymere Nazorg, die lichten de aannemer in. Vorige week heb ik aan het eind van de week de jongens van Ouwehand meerdere keren over de vloer gehad en opeens konden toen meerdere punten worden afgetekend. Gelukkig kon toen ook informatie worden verschaft over nog openstaande punten (waar het voor wat ons betreft vooral aan schort; bepaalde bestellingen laten langer op zich wachten, buiten de macht van Ouwehand om). Overigens hebben de jongens van Ouwehand superservice geleverd afgelopen week, niets te klagen wat dat betreft!

Plaats reactie