Kruipluik

loop, progressie, schot, voortzetting, vooruitgang, vordering
Remko
Berichten: 43
Lid geworden op: 12-01-2011 19:44

Kruipluik

Bericht door Remko » 11-03-2011 10:06

Vorige zaterdag was ik op (naast) de bouwsite en zag ik iets dat op een luik leek dat voor de toegang tot de kruipruimte bedoeld moet zijn. Uit de locatie maakte ik op dat het de bedoeling is dat deze in de trapkast uitkomt. Aangezien wij aanpassingen aan de trapkast hebben afgesproken heb ik aan de bel getrokken.

Rondavel heeft mij laten weten dat het idd het luik naar de kruipruimte betreft en dat deze half onder de muur trapkast en half in de woonkamer uit gaat komen in (ons specifieke) huidige plan. De bouwer is op dit moment niet bereid het gat/luik te verplaatsen, terwijl deze eigenlijk gepland zou zijn onder de voordeurmat. Dit is niet tof. Ik ben in discussie hoe dit opgelost moet worden. Ik heb Rondavel uitgelegd dat ik best begrijp dat het voor de bouwer de makkelijkste oplossing is om mij mijn plan aan te laten passen, maar dat ik dat vooralsnog als luiigheid zie en daarbij het niet mijn fout is.

Ik wil iedereen die dus een aanpassing rond de trapkast heeft bedacht hiermee waarschuwen. Tips zijn welkom.

Remco
Berichten: 77
Lid geworden op: 16-04-2010 20:31

Bericht door Remco » 11-03-2011 13:26

Ha Remko,

Even contact opnemen met Eigen Huis? Als op jouw tekeningen het luikt getekend staat bij de voordeur heeft de bouwer een slecht verhaal.
Het kan niet zijn dat het nu jullie probleem is omdat je iets aan het oorspronkelijk plan hebt veranderd.

Enige 'juridische' druk kan vast helpen.

grt Remco

floor.sjak
Berichten: 50
Lid geworden op: 27-03-2010 16:00

Bericht door floor.sjak » 13-03-2011 12:57

Hi Remko,

We zijn nog niet koud van vakantie terug en we lezen je verhaal over het "luik".
Wij hebben ook een aanpassing wat betreft de kelderkast. Het komt ons dan ook totaal niet goed uit dat opeens het luik in de kelder zit.
Ik heb nog eens goed gekeken naar de tekeningen, ook de nieuwe waar we aanpassingen in moesten tekenen, en het vloerluik staat toch duidelijk in de gang ingetekend. Wij vinden het trouwens ook niet netjes van Rondavel dat wij hiervan niet op de hoogte worden gebracht. Zij weten precies welke mensen er aanpassingen aan hun kelder hebben gedaan en zo zitten we met een luik half in de woonkamer waar we niets mee kunnen. Maar hier gaan we echt niet mee akkoord. Als wij nu bijv. nog een wijziging door willen voeren kan dat niet en zij doen het gewoon zonder ons in te lichten. Onze vraag aan jou is of jij al wat meer weet.
Vanuit onze kant gaat er zeker een mail naar Rondavel. Laten we elkaar op de hoogte houden.
gr Sjak en Floor
Floor en Sjak (BN 60)

Remko
Berichten: 43
Lid geworden op: 12-01-2011 19:44

Bericht door Remko » 13-03-2011 17:00

In ons geval was het vorige week nog mogelijk om die zgn. broodjes (de platen op de grond incl. gat met luik) om te wisselen, tenminste dat leek me, daarom heb ik ze snel ingelicht, maar inmiddels staat er bij ons een tussenmuur (scheidingsmuur buren) op en zie ik dat niet meer gebeuren. Ik weet niet wat er technisch kan wat betreft nieuwe gaten maken. Volgens mij is het hoofdzakelijk isolatiemateriaal wat er nu ligt.

Ik moet ter 'verdediging' van Rondavel zeggen dat zij dit n.a.v. mijn melding vorige week met de aannemer hebben opgenomen en soort van nu pas weten dat dat zo is. Telefonisch is mij toegelicht dat zij een erratum hadden moeten ontvangen van de aannemer, dat dit niet is gebeurd en dat zij dit daarom niet wisten. Ook zou het zo zijn dat het luik bij de voordeur niet goed mogelijk is ivm leidingen die daar (volgens de laatste planning) binnenkomen.

Ik heb nog geen uitsluitsel wat betreft de bereidheid van de aannemer aanpassingen te doen en de technische mogelijkheden hierin. Wel is duidelijk dat elke week gedraald dit moeilijker maakt, zoals boven geillustreerd. Bij Rondavel heb ik vrijdag aangegeven dat er anderen zullen zijn die plannen hebben met de trapkast en dat zij ingelicht moeten worden. Dat waren ze idd van plan te doen. Het weglaten van de trapkast was immers een optie in de standaard lijst.

floor.sjak
Berichten: 50
Lid geworden op: 27-03-2010 16:00

Bericht door floor.sjak » 14-03-2011 22:42

Dag Remko,

Wij zijn gisteren op de bouwplaats geweest en hebben inderdaad het luik ter hoogte van de geplande kelderkast zien zitten. We hebben de maat even 'grof' met stappen uitgemeten en het zou kunnen dat het luik net binnen de aangepaste kelderkast valt. Echter, we hebben direct een mail naar Rondavel gestuurd met de vraag in hoeverre dit luik ook daadwerkelijk binnen de aangepaste kelderkast valt. Mocht dit toch niet het geval zijn, dan willen wij een beroep doen op de vereniging eigen huis om te kijken in hoeverre wij juridisch in het gelijk gesteld kunnen worden en een wijziging kunnen afdwingen. Volgens mijn vader, die architect is, moet het niet moeilijk zijn alsnog het luik bij de voordeur aan te leggen. Ons vermoeden is dat de bouwer tijd heeft willen besparen door maar 1 groot luik te hoeven maken voor 2 aangrenzende huizen tegelijk ipv 2 aparte luiken. Het is naar onze mening wel zaak om dit soort onverwachte wijzigingen direct aan te pakken, anders is straks het hek van de dam en weten we helemaal niet meer waar we aan toe zijn als het allemaal zo makkelijk gaat met een 'mea culpa' van de aannemer achteraf....! We houden je op de hoogte.

gr.
Floor & Sjak
Floor en Sjak (BN 60)

Basvdmoolen
Site Admin
Berichten: 208
Lid geworden op: 14-11-2009 13:23

Bericht door Basvdmoolen » 15-03-2011 21:28

Zitten de aan- en afvoer leidingen van de stadsverwarming niet op de plek waar het luik aanvankelijk gepland was? Ik heb even zitten google-en op bouwbesluit en kruipruimte, maar dit is helaas nog niet zo duidelijk. Zoals ik het begrijp hoeft er niet eens een kruipruimte onder te zitten en is ook de toegankelijkheid van deze niet gedefinieerd. Zo’n makkelijk verhaal is het dus niet.
Bas en Lieke, Bouwnummer 89

floor.sjak
Berichten: 50
Lid geworden op: 27-03-2010 16:00

Bericht door floor.sjak » 16-03-2011 20:46

Wij hebben geen flauw idee. We hebben een mail gestuurd aan Rondavel. We hebben gevraagd of het luik in ons geval nog binnen de verkleinde kelderkast valt. We wachten eerst op antwoord. Intussen hebben we wel kontakt gehad met EHNS. Ik werd erg vriendelijk geholpen en op het afgesproken tijdstip teruggebeld door een juridisch adviseur. Zie artikel 6 van het GIW algemene voorwaarden, wijziging op initiatief van de ondernemer. Daarin wordt oa aangegeven dat de ondernemer is gerechtigd tijdens de bouw die wijzigingen in het bouwplan aan te brengen waarvan de noodzakelijkheid bij de uitvoering blijkt, mits deze wijzigingen geen afbreuk doen aan oa aanzien en bruikbaarheid van de woning. Als het luik inderdaad in de woning komt te liggen is er sprake van bovenstaande afbreuk op aanzien en bruikbaarheid.
We wachten af en houden jullie op de hoogte.

gr Sjak & Floor
Floor en Sjak (BN 60)

Remko
Berichten: 43
Lid geworden op: 12-01-2011 19:44

Bericht door Remko » 18-03-2011 18:02

Vandaag bericht gehad van Rondavel dat ze het vloerluik terug gaan plaatsen voor ons achter de voordeur. Dat is dus netjes opgelost. Ik heb er nog wel even op gewezen dat het oude luik hersteld moet worden tenminste zodat er geen problemen ontstaan wanneer vloerverwarming wordt geplaatst / gefreesd.

floor.sjak
Berichten: 50
Lid geworden op: 27-03-2010 16:00

Bericht door floor.sjak » 19-03-2011 20:44

Wij hebben ook te horen gekregen dat ze ons luik terug gaan plaatsen op de originele plek. Dat was goed nieuws. Wij nemen ook vloerverwarming dus we zullen ze ook nog even inlichten hierover, bedankt voor de tip.
Gelukkig is dit zonder al te veel problemen opgelost.

Gr Sjak en Floor
Floor en Sjak (BN 60)

floor.sjak
Berichten: 50
Lid geworden op: 27-03-2010 16:00

Bericht door floor.sjak » 20-03-2011 17:30

Vandaag nog even op de bouwplaats geweest en een paar fotootjes gemaakt.
Ik had ook nog een mail gestuurd naar Rondavel betreffende de 300 werkbare dagen. Want aangezien de vloeren gereed zijn moeten ze al gaan tellen. Hier het antwoord van Rondavel:

De woning wordt binnen 300 werkbare dagen na het gereedkomen van de begane grond vloer opgeleverd.
De start van de oplevering (beginnende bij bouwnummer 50) is 1e kwartaal 2012. Let op: dit is een prognose hieraan kunnen geen rechten ontleend worden.

Misschien horen we hier meer van in de volgende nieuwsbrief.

gr Sjak en Floor
Afbeelding

Afbeelding
Floor en Sjak (BN 60)

Plaats reactie