Bouwvergunning

loop, progressie, schot, voortzetting, vooruitgang, vordering
Willem van der Steen
Berichten: 2
Lid geworden op: 20-11-2009 11:58

Bouwvergunning

Bericht door Willem van der Steen » 01-03-2010 12:12

Is er iemand die wat informatie over het bezwaar op de bouwvergunning? Ik heb Wendy Bolhaar al eens gevraagd in welke fase het bezwaar zit, maar zij kwam met het volgende antwoord:
Quote
"Goedemorgen,

Helaas kan ik u op dit moment niet informeren over de status van de onherroepelijke bouwvergunning. Binnen Ymere wordt er op dit moment druk gekeken hoe en op welke wijze het beste met deze situatie kunnen omgaan. Ik hoop op korte termijn hierover duidelijkheid te krijgen.

Zodra er meer over bekend is, ontvangt u en ook de andere kopers de nieuwsbrief waarin wij uiteraard het laatste nieuws
opnemen."

Unquote

Ik vind dit niet echt een lekker antwoord, dus als jullie ook nog niks hierover weten zal ik het wat duidelijker vragen. :wink:

Mvg, Willem & Pelin Bouwnummer 69

Gast

Bericht door Gast » 01-03-2010 15:48

Hallo Willem,

Ook ik heb vorige week contact gehad met Wendy Bolhaar omdat ik had gezien dat de sloop al een tijdje stilligt. Men heeft de parkeergarage neergehaald maar op dit moment gebeurd er niets meer. Wendy gaf mij een soortgelijk antwoord als in jou mail. Volgens haar is Ymere met hun juristen aan het bekijken hoeveel risico men loopt als men doorgaat met slopen zonder onherroepelijke bouwvergunning. De raad van bestuur van Ymere heeft tot die tijd de opdracht gegeven de sloop stil te leggen. Het had geloof ik ook te maken met bankgaranties die gegeven moeten worden als men het risico neemt om verder te gaan terwijl er nog een bezwaarprocedure loopt.

Ik moet zeggen dat ik dit wel vrij teleurstellend vind en dit is ook een heel ander scenario dan Ymere ons in november heeft voorgesteld, toen gevraagd werd of we wilden verlengen. Men had 'zoveel vertrouwen in dat de bezwaarprocedure in het voordeel van Ymere zou gaan uitpakken dat men gewoon zou gaan slopen'. Nu lijkt het slopen van de parkeergarage een beetje op een procedurele truc. Maar goed, laat ik niet van het slechtste uitgaan en eerst wachten op de nieuwsbrief. Al betwijfel ik ten zeerste of de datum van 15 mei gehaald kan worden als deadline voor de eerste paal. Dan zou men in 3 en halve maand moeten slopen én bouwrijp maken.....

Ik heb inmiddels ook een mail gestuurd naar de gemeente Leiden met de vraag of ze ons, als kopers, inzicht willen geven in de inhoud en het verloop van de bezwaarprocedure. Lijkt mij namelijk dat wij, als kopers, hier ook partij in zijn.

Ik raad andere kopers trouwens aan om hun zorgen ook kenbaar te maken bij Ymere. Ik wil zeker geen hetze creëren maar ik denk dat het wel goed is om ons als kopers duidelijk te laten horen bij Ymere om zodoende de druk een beetje op de ketel te houden.

Gast

Bericht door Gast » 04-03-2010 23:18

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag antwoord gekregen van de gemeente Leiden over de stand van zaken met betrekking tot de bezwaarprocedure. Wat mij verbaasde was dat het niet om een bezwaar tegen de onherroepelijke bouwvergunning gaat, maar om een bezwaarprocedure tegen de sloopvergunning. Volgens mij is ons steeds door Ymere verteld dat het om de bouwvergunning ging en dat het bezwaar verband hield met onvoldoende parkeerplaatsen voor de Eschertoren, of iets in die trant.

Als ik het antwoord van de gemeente nu lees dan komt het bezwaar ook nog wel van de eigenaar van de Eschertoren maar gaat het om het veilig kunnen slopen, zonder gevaar voor belendende percelen.

Of dit nu misschien weer een nieuwe bezwaarprocedure is, naast die tegen de bouwvergunning, is mij niet duidelijk. In de mail wordt echter gesproken over één procedure die nu zou lopen dus ik denk dat we hier uit op kunnen maken dat de bezwaarprocedure tegen de onherroepelijke bouwvergunning is afgehandeld. Maar dit ga ik nog even navragen.

Hier is de tekst van de mail van de gemeente:
Geachte heer Overtoom,

Bijgaand e-mail is in goede orde door de gemeente ontvangen en doorgestuurd naar de Commissie voor de beroep- en bezwaarschriften. Inzake de sloop van de Groenoordhallen is inderdaad een bezwaarschrift bij ons in behandeling. Het betreft een bezwaarschrift van de eigenaar van de Eschertoren, zoals u zelf ook aangeeft. Op dit moment loopt er behalve een bezwaarprocedure ook een voorlopige voorziening met als doel dat er tussen beide partijen snel een oplossing komt.

Het bezwaarschrift is gericht tegen de sloopvergunning. Dit betreft het veilig slopen, zonder gevaar voor belendende percelen en panden. Het bezwaarschrift is daar ook op gericht en zodra een oplossing wordt gevonden die voor de eigenaar van de Eschertoren de veiligheid van zijn pand tijdens het slopen voldoende waarborgt, wordt de procedure zo snel mogelijk afgewikkeld en kan met de sloop worden aangevangen. Het ligt op dit moment bij partijen (Groenoordhallen en eigenaar van de Eschertoren) om deze oplossing snel te vinden.

Overigens kunt u als toekomstige bewoner niet zonder meer het dossier inzien of de procedure volgen. Omdat het de veiligheid bij het slopen betreft, bij een sloopvergunning, behoort u niet tot de kring van belanghebbenden bij de sloopvergunning. Echter op een vraag per e-mail of telefonisch, zoals u nu heeft gedaan, kan ik u altijd op de hoogte stellen van de laatste stand van zaken.


Met vriendelijke groet,
Daniëlle Kortleve

Secretaris (plv) commissie voor de beroep- en bezwaarschriften
Tot zover.

Basvdmoolen
Site Admin
Berichten: 208
Lid geworden op: 14-11-2009 13:23

Bericht door Basvdmoolen » 05-03-2010 14:56

Als dit het enige bezwaarschrift is dan zie ik dat als positief. De sloper zal namelijk moeten verklaren dat de methode die hij gebruikt geen effect heeft op de belendende percelen en dat indien er schade is hij daarvoor aansprakelijk is. Gezien de constructie van de hal is die zelfs met eenvoudige middelen heel netjes te demonteren. Het is tenslotte geen betonnen hoogbouw. En dan nog zal het niet de eerste keer zijn dat ze iets slopen dicht bij andere gebouwen. Dit is niet meer dan het vertragen van de bouw door die kneus van die Eschertoren.
Bas en Lieke, Bouwnummer 89

helga
Berichten: 31
Lid geworden op: 14-01-2010 16:28

Bezwaarprocedure

Bericht door helga » 14-03-2010 17:49

Ben benieuwd of dit geen vertraging oplevert. Als dat zo is, dan weet ik niet of wij bij dit project blijven. Verkoop van ons huis wil ook niet vlotten. Zijn er anderen die hetzelfde probleem hebben?

Helga

Liesbeth
Berichten: 8
Lid geworden op: 17-02-2010 12:27

Bericht door Liesbeth » 14-03-2010 20:33

bericht wil ik verwijderen

Gast

Bericht door Gast » 14-03-2010 20:56

Wij hebben ons huis zelfs al een jaar te koop gehad ! Afgelopen december hebben we besloten het even uit de verkoop te halen en sinds dit weekend is het weer in de verkoop. Je moet met de huidige woningmarkt echt rekening houden met een zeer lange verkooptermijn. Anders is de kans heel groot dat je straks met 2 huizen zit. En als we het huis (lees appartement) verkopen én ook moeten opleveren voordat Groenoord wordt opgeleverd dan moeten we inderdaad een tussenoplossing verzinnen, afhankelijk van hoe lang de periode van oplevering van ons huis en de oplevering van Groenoord zal zijn.
Er zit volgens mij trouwens ook nog een pluspunt in het vroeg te koop zetten; veel potentiële kopers moeten hun eigen huis ook nog zien te verkopen dus als ze ons huis kopen hebben ze daar nog een flinke tijd voor. Dat kan voor sommige kopers misschien de reden zijn om toch al te gaan kopen, voordat ze hun eigen huis hebben verkocht.

marco&saskia
Berichten: 7
Lid geworden op: 14-01-2010 20:27

Bericht door marco&saskia » 18-03-2010 16:42

ik ontving zojuist een bericht van Wendy Bolhaar dat deze week de volgende nieuwsbrief uitgaat. Wat zij verder nog vertelde is dat er 15 april een kopersbijeenkomst zal worden georganiseerd. Ik zal haar morgen eens terugbellen voor wat meer laatste nieuws..
bouwnummer 83

Gast

Bericht door Gast » 18-03-2010 19:10

Ik heb vandaag ook telefonisch contact gehad met Wendy.Ze heeft het maar druk met ons :wink: Ze vertelde hetzelfde aan mij, over de nieuwsbrief, die als het goed is zaterdag in de brievenbus ligt, en over de informatieavond van 15 april a.s. Ik vroeg haar ook of de bezwaarprocedure tegen de sloopvergunning momenteel de enige procedure is die nog loopt. Wendy zei echter dat het bezwaar tegen de onherroepelijke bouwvergunning (een van de ontbindende voorwaarden) ook nog steeds loopt en inmiddels komt de zaak binnenkort voor de bestuursrechter. Het wachten is nu geloof ik op de raad van bestuur van Ymere. Zij moeten toestemming geven om al te gaan bouwen zonder dat de rechter al een onherroepelijke bouwvergunning heeft gegeven. Kortom, het loopt allemaal zeer traag.

BN50
Berichten: 19
Lid geworden op: 28-11-2009 17:37

Bericht door BN50 » 19-03-2010 12:40

Jammer dat het allemaal zo traag gaat. Ben benieuwd wat er aangekondigd gaat worden op de bijeenkomst.
Er staat vandaag ook weer een stukje in het LD. Daarin staat dat er geen bouwvergunning is, en dat er waarschijnlijk weer uitstel komt.

Als er weer uitstel komt, denk ik dat er veel mensen gaan afvallen...

Plaats reactie